Van theater naar audiofilms
Met NOX zoeken we altijd naar de beste manier om verhalen te vertellen, groots en meeslepend zoals je van ons gewend bent, vol verwijzingen en knipogen naar klassiekers op een eigen(tijdse) manier gebracht.
Samen dromen we al jaren van een universum van verhalen die met elkaar verbonden zijn, waarin elk verhaal zowel los tot de verbeelding spreekt, als dat het in combinatie met andere verhalen iets groters vertelt, een groter mensbeeld.
Vlak voor corona de wereld in 2020 in een achtbaan stortte hebben we de knoop doorgehakt: we gaan dit universum maken, in een nieuwe vorm. We worden een audiocollectief en maken verbonden audiofilms: muzikale thrillers voor je oren, grote en meeslepende verhalen vol spannende klanken.
Audiofilms zijn zo groots en onwerkelijk dat je ze moet luisteren om te geloven. Pas dan waan je je middenin de wereld van klanken om je heen. Ga achterover op je bed liggen of ga op het puntje van je stoel zitten en luister. Elk geluid is precies gecreëerd, elke toon of stem zorgvuldig gekozen om een film te maken die zich in je hoofd afspeelt.
Ons collectief bestaat nog steeds uit componist/producer Sietse Damen en schrijver/regisseur Luuk Imhann. De eerste audiofilm Na het einde van de wereld is nu te beluisteren via Spotify, Apple, Deezer en Juke.
De eerste audiofilm werd enthousiast onthaald door luisteraars en pers. In een maand was de audiofilm meer dan 50.000 keer beluisterd en pronkte hoog in de nationale podcastlijstjes. Er was lof van radio 1 voor deze nieuwe podcastvorm en NRC schreef in hun juichrecensie: ‘De fictieve podcast Na het einde van de wereld is een indrukwekkend hoorspel, vol duistere muziek, mysterieuze geluidseffecten en opbouwende spanning.’
De Varagids vond het ‘een geslaagd sci-fi-avontuur’ en ‘volgde de spannende drie kwartier, waarin de sfeer van Amsterdam na de apocalyps op beklemmende wijze wordt neergezet.’ De recensenten van Smaken verschillen spraken zelfs over ‘de introductie van een geheel nieuwe podcastvorm’.
We juichen en zitten niet stil: sterker nog, we werken al aan de opvolger, een liefdesverhaal tegen de achtergrond van een oorlog. Zo bouwen we aan een geluidsuniversum over de drang van de mens zichzelf (en zijn beschavingen) te vernietigen. Zo rijgen we de geschiedenis aaneen met persoonlijke verhalen van de mensen die haar ondergaan.